Mitä tulee yritysmaailmaan, viestintä ei ole vain sitä, että heitetään sähköposteja ilmoille tai pidetään palavereja (joita kaikki inhoavat). Viestintä on se liima, joka pitää yrityksen kasassa – niin ulospäin kuin sisäisestikin. Kun viestintä on kunnossa, on usein yrityksen muukin liiketoiminta kunnossa. Toisaalta, kuten tiedetään, viestintä epäonnistuu aina paitsi vahingossa.
Ulkoinen viestintä – näytetään hyvältä ja kuulostetaan fiksuilta
Ulkoisessa viestinnässä on kyse siitä, mitä yritys viestii maailmalle. Mieti asiakkaita, kumppaneita ja mediaa. He ovat se kohderyhmä, jolle haluat näyttää parhaat puolesi – vähän kuin yritysversio Tinderistä. Ulkoisen viestinnän avulla kerrot yrityksesi arvoista, tuotteista ja tavoitteista. Ja tiedätkö mitä? Se kannattaa tehdä systemaattisesti.
Tässä muutama hyvä syy, miksi ulkoinen viestintä kannattaa pitää hanskassa:
- Brändin vahvistaminen – Kyllä, brändisi voi olla kiva, mutta se on myös se juttu, jonka avulla yrityksesi erottuu kilpailijoista.
- Luottamuksen rakentaminen – Systemaattinen, johdonmukainen viestintä rakentaa luottamusta asiakkaisiin ja kumppaneihin. Satunnainen julkaisu silloin tällöin taas ei.
- Kriisit haltuun – Kun ulkoinen viestintä on mietitty etukäteen, yrityksesi ei jokainen pieni (tai iso) kriisi ei tarvitse palokuntaa tulipalojen sammuttamiseen.
Sisäinen viestintä – porukka samalle sivulle
Sitten on se toinen puoli viestinnästä – se, joka tapahtuu yrityksen sisällä. Tämä on se juttu, joka saa työntekijät tuntemaan itsensä tärkeiksi, pitää projektit aikataulussa ja estää ”ei kukaan kertonut mulle” -tilanteet. Sisäinen viestintä on usein paljon ulkoista tärkeämpää!
Hyvin hoidettu sisäinen viestintä tarkoittaa, että:
- Kaikki tietävät, mitä tapahtuu – Ei ole mitään ärsyttävämpää kuin olla tietämätön. Kun sisäinen viestintä on kunnossa, kukaan ei jää ulkopuolelle.
- Motivaatio pysyy korkealla – Kun työntekijät tietävät, miten yrityksellä menee ja mitä heiltä odotetaan, heidän motivaatioonsa syntyy ihmeitä. Avoimella viestinnällä johto näyttää, että jokaisen mielipiteellä on väliä ja jokaista työntekijää arvostetaan.
- Tavoitteet saavutetaan yhdessä – Sisäinen viestintä ei ole vain tiedottamista, se on tiimien synkronointia, jotta kaikki menee samaan suuntaan.
Miksi systemaattinen viestintä ratkaisee?
Jos viestintää ei hoideta kunnolla, yrityksesi saattaa näyttää ulospäin sekavalta ja sisäisesti se voi johtaa katastrofaaliseen ”kuka tekee mitä” -tilanteeseen. Ja kukaan ei halua sitä. Joten älä jätä viestintää sattuman varaan – tee siitä systemaattista ja tavoitteellista.
Expionilla me autamme yrityksiä ottamaan viestinnän haltuun, oli kyse sitten ulkoisista tiedotteista tai sisäisistä Teams-palavereista. Autamme Sinua luomaan viestintästrategian, joka ei ainoastaan näytä hyvältä vaan toimii. Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voimme auttaa sinun yritystäsi viestimään paremmin!