Myynti. Se yksi sana, joka saa osan yrittäjistä loistamaan innosta ja toiset kaivamaan päänsä syvemmälle excel-taulukoihin. Mutta fakta on, että ilman myyntiä ei ole bisnestä. Ja vielä tärkeämpää: ilman toimivaa myyntistrategiaa se bisnes voi jäädä pelkäksi haaveeksi. Ei hätää – me Expionilla olemme täällä auttamassa!
Oli yrityksesi sitten pienen pieni tai jo vähän isompi, tarvitset selkeän suunnitelman, miten myyt tuotteesi tai palvelusi ulos maailmalle. Myyntistrategia on se kartta, joka kertoo, miten ja kenelle myyt, mitä tavoitteita asetat ja miten sinne maaliin päästään. Jos myyt vain mutu-tuntumalla tai luotat siihen, että hyvä tuote myy itse itsensä, voit jäädä seisomaan autiolle asemalle, kun kilpailijat paahtavat junalla ohi.
1. Tunne kohderyhmäsi – kenelle myyt?
Jos et tiedä, kenelle olet myymässä, on aika istahtaa alas ja tehdä kotiläksyt. Myyntistrategian tärkein elementti on tuntea kohderyhmäsi: kuka on se tyyppi tai firma, joka hyötyy palvelustasi tai tuotteestasi kaikkein eniten? Jos et osaa kohdentaa myyntiäsi oikein, tuhlaat aikaa ja energiaa yrittäessäsi myydä väärille asiakkaille. Selkeä segmentointi ja asiakasprofiilin luominen on kaiken perusta – tiedät, kenelle puhut ja miten saat heidän huomionsa.
2. Aseta tavoitteet – mitä haluat saavuttaa?
Vähän niin kuin salitreenissä, ilman tavoitteita ei tapahdu edistystä. Myyntistrategiassa on tärkeää asettaa realistiset mutta kunnianhimoiset tavoitteet. Haluatko kasvattaa asiakaskuntaa, nostaa keskiostosta vai päästä uusille markkinoille? Määritä selkeät ja mitattavat tavoitteet, jotka ohjaavat myynnin suuntaa ja auttavat arvioimaan, kuinka hyvin strategia toimii.
3. Prosessi kuntoon – miten myynti etenee?
Hyvin suunniteltu myyntiprosessi tekee myymisestä sujuvaa. Se tarkoittaa sitä, että tiedät tarkalleen, mitä tapahtuu missäkin vaiheessa: mistä liidit tulevat, miten niitä käsitellään ja miten ne johdatetaan maaliin, eli kaupan klousaamiseen. Hyvä myyntiprosessi vähentää satunnaisia virheitä ja tehostaa myynnin tuottavuutta. Ja jos sinulla on jo prosessi, mutta tulokset eivät vakuuta, me voimme auditoida sen ja ehdottaa parannuksia.
4. Valmennusta ja sparrausta – me kaikki tarvitsemme sitä
Vaikka olisi kuinka kokenut myyjä, välillä on hyvä pysähtyä ja tarkastella omaa tekemistään. Me Expionilla tarjoamme räätälöityjä myyntivalmennuksia ja sparrauksia, joilla varmistamme, että tiimisi osaa hyödyntää strategiaa parhaalla mahdollisella tavalla. Myynti ei ole taikuutta, vaan taito, jota voi kehittää.
5. Ulkoistettu myynti – anna meidän hoitaa homma
Jos yritykselläsi ei ole vielä resursseja omaan myyntitiimiin tai haluat keskittyä ydinliiketoimintaasi, meillä on ratkaisu. Tarjoamme ulkoistettua myyntiä, jossa hoidamme myyntiprosessin puolestasi alusta loppuun – liidien hankinnasta klousaukseen. Sinä voit keskittyä yrityksesi kehittämiseen, kun me hoidamme myynnin asiantuntevasti.
Myyntistrategia on kasvun moottori
Ilman selkeää myyntistrategiaa yrityksesi kasvu jää helposti paikalleen polkemiseksi. Joten älä jätä sitä sattuman varaan – me Expionilla autamme rakentamaan myyntistrategian, joka ei vain näytä hyvältä paperilla, vaan myös tuottaa tulosta. Oli kyse myynnin kehittämisestä, valmennuksesta tai ulkoistetusta myynnistä, olemme mukana viemässä yritystäsi kohti menestystä.
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä toimiva myyntistrategia! Klikkaa tästä.